Jumaat, Julai 05, 2024

Beriman Kepada Hari Akhir

Assalamualaikum dan selamat pagi Jumaat. Semoga Allah mengizinkan kita untuk memperbanyakkan selawat ke atas Nabi Muhammad saw sepanjang hari ini. Hari ini adalah hari terakhir pengajianku dalam bab Beriman Kepada Hari Akhir. Sebanyak 25 halaqah pengajian telah diikuti setaip hari. Ditambah dengan 1 minggu cuti menjadikan keseluruhannya adalah 6 minggu. Bagi setiap halaqah akan ada ujian harian, mingguan dan ujian akhir. Jika tidak silap hujung minggu ini akan ada ujian akhir. 

Beriman kepada hari akhir merupakan 1 dari 6 rukun iman yang mana setiap orang perlu mengimaninya sebagai mana yang telah dikhabarkan dari Al-Quran dan hadith. Di bawah ini aku kongsikan catatan ringkas aku bagi setiap halaqah. 

HSI Beriman Kepada Hari Akhir

5.1.1: Makna dan dalil beriman kepada hari akhir. Tiada lagi hari setelahnya. Beriman dengan segala hal yang berkaitan dengan hari akhir tersebut. Kematian, firnah kubur, kebangkitan manusia, hitungan amal, masuk ke syurga dan negara. Termasuk rukun iman, tidak sah iman tanpanya. An Nisa 136. Tiada yang mengetahui kapan berlakunya kecuali Allah. Al Araf 187. Mempersiap bekal yang cukup.

5.1.2 Bekal perjalanan menuju negeri akhirat. Perjalanan yang panjang, perlukan bekal yang cukup. Bekalannya adalah taqwa. Wa tazawwadu.. Sebaik-baik bekalan adalah taqwa - Al Baqarah 197. Laksana perintah berdasar dalil sahih dan mengharapkan pahala dari Allah, menjuhi maksiat berdasar dalil sahih kerana takut azab Allah. Tidak bersedih dengan apa yang telah ditinggalkan - Al Ahqaf 13. Mencintai hawa nafsu - Al Insan 27.

5.1.3 Menjalankan perintah Allah bekal menuju hari akhirat. Perintah Allah bila dijalankan dengan ikhlas dan sesuai sunnah akan menjadi hasanah dan pahala. Perintah yang paling dicintai ialah apa yang telah Allah wajibkan. Tiada yang lebih dicintai selain bertaqarrub dengan apa yang telah diwajibkan. Hadis riwayat Bukhari. Hak Allah; tauhid, solat, puasa, haji. Hak makhluk; nafkahi tanggungan berbakti kepada 2 orang tua. Jika ada waktu dan kemampuan lakukan sunnah. Baik dan terus menerus. Menuntut ilmu agama, zikrullah, berjihad, dakwah di jalan Allah, akhlak baik. Orang yang sibuk dengan sesuatu yang menjadi kewajipannya sehingga tidak bisa mengerjakan sesuatu yang mustahab atau sunnah maka dia mendapat ulur, orang yang sibuk dengan sesuatu yang mustahab kemudian dia lalai dengan kewajipan dia maka orang tersebut adalah orang yang tertipu. Minta pertolongan dalam beramal dan minta supaya amalan itu diterima.

5.1.4 Meninggalkan kemaksiatan merupakan bekal menuju akhirat. Meninggalkan kemaksiatan ialah pahala, melaksanakannya membawa dosa. Dosa yang paling bahaya ialah dosa yang kekal tidak bertaubat. Yang pertama: kufur besar (kekafiran) menentang tauhid, dusta kenabian, ingkari syariat, mengejek. Al Baqarah 39. Kedua syirik besar. Setiap syirik adalah kekufuran dan tidak setiap kekufuran adalah syirik. Menyekutukan Allah. Al Maidah 72. ketiga: Nifak besar termasuk orang kafir. Menyembunyikan kekufuran di dalam hati dan menampakkan keimanan dengan lisan dan perbuatan. Lapisan neraka paling bawah. An Nisa 145.

5.1.5 Dosa2 besar dan dosa2 kecil. Dosa bid'ah. Hadis bid'ah adalah sesat riwayat Muslim. Pelaku bidah seperti menganggap apa yang tunjukkan Rasulullah tidak sempurna. Dosa besar yang diancam dengan dunia atau dengan neraka. Zina, curi riba, membunuh. Dosa kecil, tidak sampai kepada dosa besar. Lihat aurat, menjadi besar, dilakukan terus menerus tanpa taubat. Hadis bahaya dosa kecil hingga berkumpul dalam diri. HR Ahmad.

5.1.6 Penghapus dosa. Perkara yang boleh menghapus dosa ada 4. 1. Taubat nasuha At Tahrim 8. Syarat; penyesalan, tinggalkan, tekad tidak ulang, segera tunaikan/ halalkan/ maaf hak jika ia berkait hak orang. 2. Memohon maghfirah. Tutup dosa dari manusia, memohon dihapus. Lebih 70 istighfar sehari. HR Bukhari. 3. Beramal soleh. Hud 114. 4. Bersabar bila ditimpa musibah. HR Bukhari.

5.1.7 Kematian. Keluarnya nyawa dari jasad. Menguji siapa yang paling baik amalannya. Kullu nafsin... Ali Imran 185. Sering mengingat mati. Khusyuk beribadah. Segera bertaubat. Tidak lalai. Hendaklah banyak mengingat segala yang memutus kenikmatan. HR Tirmizi, Nasaie, Ibn Majah. Meninggal dalam khusnul khotimah. Jika Allah menghendaki kebaikan maka diberi seseorang untuk beramal soleh; Lailailallah. HR Tirmizi. Orang yang kalimat akirnya Lailahaillahlah akan masuk ke dalam syurga. HR Abu Daud.

5.1.8 Fitnah Kubur. Fitnah ertinya ujian. Siapa robb, nabi dan apa agamanya. Memohon ampun untuk saudara. HR Abu Daud. Bersungguh2 mempersiapkan jawapannya. Tiada fitnah kubur bagi; 1. Para syuhada Cukuplah kilatan pedang di atas kepalanya sebagai ujian. HR Nasai. 2. Meninggal hari Jumaat atau malamnya - HR Tirmizi.

5.1.9 Nikmat dan azab kubur. Beriman meski pun belum atau tidak tahu bagaimananya. Dalil - Mengazab 2 kali. At Taubah 101. Hadis Al Bara - Berlindung kepada Allah dari azab kubur HR Abu Daud.

5.1.10 Nikmat dan azab kubur bahagian 2. Hadis Al Bara, jika berjaya jawab fitnah kubur dengan baik, hamparan syurga, pakaian syurga, pintu menuju syurga, angin syurga, wangi, luas kubur, ditemani amal soleh berupa seorang berwajah bagus, cantik, wangi. Tidak berjaya - alas neraka, pakaian neraka, pintu menuju neraka, angin panas dari neraka, sempit kubur tulang rusuk bersilangan, ditemani dosa2 berupa seorang yang buruk rupa dan busuk. Kemaksiatan penyebab azab kubur. Namimah (mengadu domba), tidak menjaga diri dan pakaian dari kencing - HR Bukhari Muslim. Azab boleh terhenti dengan doa yang berzairah, bertaubat dari kemaksiatan, doa sebelum salam. HR Muslim.

5.1.11 Tanda-tanda kiamat yang telah terjadi dan telah berlalu. Iqtaroba - Al-Anbia 1. Telah datang tandanya - Fahal yanzuru... - Muhammad 18. Tandanya telah diutus Nabi Muhammad - Diutusnya aku dengan kiamat antara dua jari - HR Bukhari Muslim. Iqtaroba Terbelah bulan - Al Qamar 1. Bukti kerasulan Hadis lihatlah-lihatlah - HR Muslim.

5.1.12 Tanda2 hari kiamat yang sudah terjadi dan sedang terjadi. Keluarnya nabi2 palsu. 30 orang HR Bukhari dan Muslim. Mempunyai banyak pengikut. Musailamah, Al Aswad, Mukhtar. 2 Berlumbanya orang yang dahulunya miskin membina bangunan. HR Muslim. 3. Disandarkan pekerjaan kepada orang tidak berhak. Amanah disia2kan. HR Bukhari. 4. Salam hanya untuk orang yang dikenal.

5.1.13 Tanda-tanda dekat hari kiamat yang belum terjadi. 1. Kemunculan Imam Mahdi. Sama nama nabi dan sama nama bapanya. HRk Abu Daud. Dari keluargaku. Luas dahi, mancung hidung. 7 tahun HR Abu Daud. Diriwayatkan oleh 26 sahabat nabi. Waspada dengan orang yang mengaku Imam Mahdi.

5.1.14 Tanda2 besar dekatnya hari kiamat. 10 tanda, jika muncul semuanya makan akan segera kiamat. Ia berturut2. Asap, dajjal, daabah, terbit matahari barat, Isa, yaajuj maajuj, terbenam tanah timur, barat, jazirah arab, api yang keluar dari Yaman yang membawa manusia ke padang pengumpulan. HR Muslim. Tidak mengikut turutan.

5.1.15 Dajjal bahagian 1. Dari segi bahasa ertinya pendusta besar. manusia keturunan nabi Adam. Fitnah terbesar dalam sejarah manusia. HR Muslim. Sebelum kemunculan dajjal bumi dalam kemarau panjang, sangat perlukan air dan makanan. Dajjal muncul menyatakan dirinya tuhan. Punya kuasa seperti tuhan. Bergerak cepat, boleh menurunkan hujan dan menumbuhkan tanaman, membawa sesuatu yang menyerupai syurga dan neraka. 70.000 Yahudi Asbahan. Orang beriman pun ada yang mengikut dajjal. HR Abu Daud. Semua nabi telah ingatkan pengikutnya tentang dajjal. HR Bukhari. Tamim. Sekarang ada di sebuah pulau. HR Muslim.

5.1.16 Dajjal 2/3. Ciri2 dajjal. Gemuk, kulit merah, kerinting rambutnya, mata kanan buta, mata kiri seperti anggur, kaf fa ra. Orang beriman boleh membaca walaupun buta huruf. Hadis R Bukhari dan Muslim. Tiada anak HR Muslim. Apabila samar, Rabb tidak buta sebelah mata. HR Ahmad, Abu Daud. Tinggal di bumi 40 hari. 1 tahun 2 setengah bulan. HR Muslim.

5.1.17 Dajjal 3/3. Mencari jalan keselamatan dari fitnah dajjal. 1. Mengenal Allah dengan nama dan sifat. 2. Mentaati Rasulullah saw. Hadis Tamim ad-Dari. HR Muslim. 3. Doa ketetapan hati. 4. Doa hindar fitnah dajjal sebelum salam. 5. Menjauh dari dajjal jika mendengar kedatangannya. HR Abu Daud. Manusia akan pergi ke gunung-gunung. HR Muslim. 6. Ke Tanah Haram. HR Bukhari & Muslim. 7. 10 ayat pertama al-Kahfi. HR Muslim. 8. Sungai api dan air. Ambil sungai api. HR Muslim. Muncul sewaktu Imam Mahdi, dibunuh Nabi Isa AS.

5.1.18 Turunnya nabi Isa AS. Tanda besar kiamat. Az-Zukhruf 61. Di masa fitnah dajjal. Turun waktu Subuh berimam Imam Mahdi. HR Bukhari & Muslim. Bunuh dajjal di Baitul Maqdis. Pohon ghorqad. HR Muslim. Keluar Ya'juj Ma'juj muncul selepas itu.

5.1.19 Turunnya Nabi Isa AS 2/2. Setelah ya'juj ma'juj binasa, Nabi Isa menjadi pemimpin adil yang menegakkan syariat Islam. Hancurkan salib, bunuh babi, batalkan hukum jizyah, harta berlimpah ruah, tiada yang mahu menerima sedekah. HR Bukhari Muslim. Beriman kepada syariat Nabi Muhammad. Manusia aman tenteram dan damai. Kehidupan sangat indah. HR Ad Dailami. Tunai haji dan umrah. HR Muslim. Hidup 40 tahun, meninggal dan di solatkan oleh kaum muslimin. HR Abu Daud.

5.1.20 Ya'juj dan majuj. 2 golongan manusia dari keturunan Nabi Adam. Sudah ada di zaman Zulkarnain membuat kerosakan. Dinding rasaksa menghalang. Berusaha untuk keluar setiap hari dengan menggali. Tanpa InsyaAllah. HR Ibn Majah. Telah terbuka sedikit di zaman Rasulullah seperti lingkaran yang dibentuk jari telunjuk dan jari ibu. Al-Kahfi 98-99. Turun dengan cepat dari tempat tinggi. A-Anbia 96.

5.1.21 Ya'juj dan Ma'juj 2/2. Keluar setelah terbunuhnya dajjal. Tidak seorang pun yang mampu melawan mereka. HR Muslim. Jumlah mereka sangat banyak. Sungai kering. Lari darinya. Bunuh penduduk langit pula. HR Tirmizi Ibn Majah. Kepung Nabi Isa dan pengikutnya . Kumpul di gunung Thur. HR Muslim. Guna bekas kayu busur sebagai bahan bakat sehingga 7 tahun. Ibn Majah.

5.1.22 Keadaan Islam setelah meninggalnya nabi Isa AS. Setelah jaya Islam di zaman Nabi Isa Islam melemah sedikit demi sedikit. Puasa, solat sembelihan tidak diketahui. Al Quran diangkat. Seperti hilang lukisan pada pakaian. Pergi Quran dalam satu malam. Sekelompok manusia di atas kalimat lailahaillah kami mengatakannya. H Ibn Majah. Zina terangan di pinggir jalan. Muslim. Tiada haji, Bukhari Kaabah di pecah. Muslim. Sembah berhala. Mereka akan melihat dahsyatnya kiamat. Lebih jelek dari zaman jahiliyah. HR Muslim. Tanda akhir; Keluarnya api, terbit dari barat, tenggelam tanah. Keluarnya haiwan melata, asap. HR Muslim.

5.1.23 Terbitnya matahari dari barat. Tiap hari minta izin untuk terbit dari timur. HR Bukhari. Termasuk tanda besar dekatnya kiamat. Orang yang nampak akan beriman kesemuanya. Al-An'am 158. Tanda kekuasaan ini ialah matahari telah terbit dari barat. HR Bukhari dan Muslim. Segera bertaubat walau besar mana pun dosanya. Allah menerima taubat orang yang bertaubat sebelum matahari terbit dari barat. HR Muslim.

5.1.24 Keluarnya haiwan melata dan asap. Bisa bicara dengan manusia. An Naml 82. Keluar waktu dhuha. HR Muslim. Tanda manusia pada hidung. HR Ahmad. Keluar asap menutupi manusia. Ad Dukhan 10-11. Azab dan siksaan bagi orang kafir.

Halaqah ke 25 akan ditambah kemudian. Sekian.  

1 ulasan:

  1. 5.1.19 itu ditulis ttg turunnya nabi isa. Yg berarti saat beliau turun nanti, akan ada kesempatan hidup makmur 40 tahun ? Atau saya yg salah mengartikan?

    Menariiik isinya bang. Cuma memang Krn ini betul betul ringkasan , jadi saya bacanya perlu pelan2, supaya paham dan tidak tersalah makna 😅

    BalasPadam