Khamis, Ogos 01, 2024

Ogos Pun Menjelma

Assalamualaikum dan selamat pagi. Kembali lagi bersiaran dengan catatan baharu pada blog ini. Sedar tak sedar sudah masuk bulan Ogos 2024, benarlah sabdaan Rasulullah saw di mana akhir zaman ini sebulan dirasakan seperti seminggu sahaja. 

Banyak yang diazamkan tapi masih mencari-cari rentak. Salah satu yang aku azamkan tetapi masih susah nak nak dijadikan rutin ialah untuk beristiqomah mentadabbur Al-Quran setiap hari. Mungkin apabila masuk bulan Ogos ini boleh mula atau mula pada bulan 1 Safar nanti. Kadang-kadang aku suka nak mulakan sesuatu mengikut kalendar hijri. Bila umur semakin meningkat ni aku rasa untuk tadabbur ni cara paling selesa untuk aku lazimi ialah dengan bacaan. Agak konvensional tetapi aku rasa susah nak kejar bila cuba tengok video. Durationnya panjang dan ada banyak ulasan dari penceramahnya sedangkan aku kalau boleh nak cuba fahami dalam tempoh masa yang terhad. Sebagai sumbernya aku ingat nak gunakan Celik Tafsir. Sebelum ni aku dah ada baca cuma tidak istiqomah setiap hari. 

Berbalik kepada kehidupan seharian rasa ralat pula jika tidak membuat catatan berkenaan Hari Anugerah Kecemerlangan SMK Pauh Jaya pada hari Sabtu lepas. Tahniah kepada Aliff kerana telah menerima jemputan untuk hadir menerima Anugerah Kecemerlangan SPM dan dinobatkan juga sebagai Tokoh Kokurikulum SMK Pauh Jaya 2023. Semoga terus cemerlang dalam menuntut ilmu.


Sampai dua sijil, medal, plak dan selempang.

Bersama tokoh kokurikulum wanita.

Jenuh nak pakai selempang.

Anugerah SPM cemerlang.

10 ulasan:

  1. Peringatan buat saya jugak ni, belum mampu istiqamah buat rutin harian ibadah sunat.

    Tahniah buat Aliff 👏🏽
    Moga terus cemerlang dunia akhirat.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Terima kasih, sama-sama kita mempertingkatkan azam.

      Padam
  2. Tahniah Aliff. Moga cemerlang di dunia dan akhirat.

    BalasPadam
  3. bab nk istiqomah tu bkn mudah tp ada niat nk mula tu dh bgs...smoga dipermudahkan segala urusan.....anyway tahniah aliff....smoga trus cemerlang dunia akhirat....

    BalasPadam
    Balasan
    1. Terima kasih, itulah dengan pelbagai urusan harian. Kena curi waktu rehat.

      Padam
  4. Tak terasa dah ogos. Target saya pun yg terkait ibadah sunnah banyak lepas nih 😔. Kadang ingat, kadang tak lakukan. Memang hrs sering baca reminder setiap saat supaya bisa meluangkan waktu melakukan ibadah yg sunnah

    BalasPadam
    Balasan
    1. Betul, perlu berada dalam circle yang betul sama ada secara fizikal atau di alam maya. Motivasi sangat penting.

      Padam